Svátek má: Nataša

Politika

Velikost textu:

Český olympijský výbor otevřel problém školních olympiád

Český olympijský výbor otevřel problém školních olympiád

Prázdninová sezona opět přinesla několik obvyklých letních kachen, někdy eufemisticky nazývaných též „balonky“, jimiž vláda, příp. navázané organizace, připomínají v létě svoji existenci. 

Matematická olympiáda
16. srpna 2024 - 07:03

Aby „balonky“ získaly náležitou pozornost, musejí být dostatečně šokující/absurdní, navíc z oblasti, které „všichni rozumějí“, a zároveň nemají potenciál něco konkrétního okamžitě způsobit, píší Lidovky.cz. Tentokrát to byl Český olympijský výbor, který uplatňuje vlastnictví na slovo olympiáda a zakazuje všem ostatním bez jeho souhlasu toto slovo používat. Předseda olympijského výboru Jiří Kejval v České televizi veřejně popřel, že by tomu tak bylo, ale pozitivní je, že problém jiných olympiád, těch které jsou každoročně ve školách, byl otevřen.

V článku „Nezastupitelná role olympiád. Státní podpora ‘vrcholových sportovců – fyziků’ se vyplatí“ autor Jaroslav Kuba v novinách Lidovky.cz důrazně upozorňuje na význam a přínos středoškolských olympiád v přírodovědných a technických oborech. Kuba správně identifikuje klíčový problém: nedostatečná systematická podpora talentovaných studentů v těchto oborech, což má zásadní dopady nejen na úroveň českého školství, ale i na budoucí konkurenceschopnost České republiky na globální scéně.



Kuba v článku trefně přirovnává úspěch v oborech jako je matematika, fyzika nebo chemie k vrcholovému sportu, kde je nezbytné dlouhodobé a systematické trénování pod vedením zkušených „trenérů“. Tento pohled by měl být základem jakéhokoli uvažování o budoucí podpoře vědeckého vzdělávání v Česku. Nejde pouze o to, aby si studenti mohli občas zasoutěžit na olympiádě, ale aby měli možnost systematicky se rozvíjet a připravovat na budoucí kariéru v oboru, což vyžaduje rozsáhlou infrastrukturu a státní podporu.

Nedostatečná podpora vede k tomu, že Česká republika ztrácí mnoho talentovaných studentů, kteří nemají přístup ke kvalitnímu vzdělání a tréninku, pokud nežijí ve velkých městech s prestižními školami. Tento problém není nový, ale přetrvávající nedostatek pozornosti mu přisuzovaný je alarmující. Kuba poukazuje na neuspokojivé výsledky českého týmu v mezinárodních matematických olympiádách jako na symptom tohoto nedostatku.

Psali jsme:

Vláda a příslušné instituce by měly přijmout doporučení Kuby vážně a zaměřit se na vytvoření systematické podpory pro nadané studenty, podobně jako je tomu u vrcholových sportovců. To zahrnuje nejen finanční podporu, ale také rozšíření programů na středních školách, spolupráci s vysokými školami a posílení celonárodní infrastruktury pro vědecké a technické vzdělávání.

Jedním z klíčových bodů, které Kuba zmiňuje, je potřeba vnímat tyto talentované studenty jako budoucí lídry a inovátory, kteří mohou zásadně přispět k pokroku společnosti. Nejde pouze o elitní vzdělávání pro pár vyvolených, ale o strategickou investici do budoucnosti celé země. Tito studenti mají potenciál vytvářet technologie a řešení, která mohou přinést zlepšení kvality života pro všechny.

Je čas, aby Česká republika přehodnotila svůj přístup k podpoře talentovaných studentů a přijala odpovědnost za jejich rozvoj, stejně jako to činí s vrcholovými sportovci. Jak Kuba správně zdůrazňuje, státní podpora v tomto směru se vyplatí, a to nejen těm, kteří dosahují úspěchů na olympiádách, ale celé společnosti, která z jejich úspěchů bude těžit.

(dan, prvnizpravy.cz, repro: BTV)



Nejčtenější

Senát (horní komoru Parlamentu ČR) byste:

Zachovali
transparent.gif transparent.gif
13%
Zrušili
transparent.gif transparent.gif
71%
Nevím
transparent.gif transparent.gif
16%